KomputerPeralatan

Pendaftaran pemproses adalah pembantu utama

Pemproses itu termasuk bilangan peranti kawalan perisian dan bertujuan untuk pemprosesan maklumat. Maklumat diproses mengikut program yang telah ditetapkan. Sebenarnya, proses ini kelihatan seperti ini: apabila anda menjalankan program itu diletakkan di dalam RAM, dan dari sana satu perintah selepas yang lain pergi ke pemproses. Sebagai tambahan kepada arahan untuk pengiraan, anda juga memerlukan data yang boleh datang dari kedua-dua RAM dan peranti luaran.

Akibat dari pelaksanaan perintah seterusnya, hasilnya diperoleh, yang harus disimpan di suatu tempat. Dan kemudian terdapat dua pilihan - untuk menghantar hasil kepada RAM atau meninggalkannya di dalam pemproses, kerana, kemungkinan besar, hasil ini tidak meyakinkan dan akan digunakan dalam pengiraan selanjutnya. Dalam kes pertama, terdapat satu "TETAP" besar - untuk pertukaran seperti itu dengan ingatan, banyak masa yang dibelanjakan, dan, akibatnya, prestasi sistem dikurangkan. Dalam kes kedua, pemproses mesti mengandungi unsur-unsur memori struktur dipanggil daftar pemproses. Ini adalah peranti yang berfungsi untuk menerima, menyimpan dan menghantar kod data binari berbilang bit. Pendaftaran pemproses terbahagi kepada dua jenis: daftar tujuan umum dan daftar khusus.

Pendaftaran pemproses tujuan umum berfungsi untuk menyimpan hasil pertengahan pengiraan. Semakin banyak daftar sedemikian di dalam pemproses, semakin jarang ia merujuk kepada RAM, iaitu, ia tidak meluangkan masa dan oleh itu, tidak kalah dalam prestasi. Tetapi sebaliknya bilangan daftar dibatasi oleh kawasan cip pemproses. Tak terhingga meningkatkan bilangan mereka tidak boleh. Daftar yang dimaksudkan untuk penyimpanan data, sebagai peraturan, mempunyai sedikit lebar sama dengan lebar bas data. Setiap daftar prosesor mempunyai nama tersendiri, dengan cara yang anda boleh mengakses daftar melalui kod program.

Setiap daftar khusus mempunyai tujuan tersendiri. Contohnya, terdapat daftar untuk menyimpan alamat arahan dalam RAM, yang mesti dibaca pada akses seterusnya. Daftar ini dipanggil daftar alamat arahan tersebut. Satu lagi contoh daftar khusus adalah daftar ciri-ciri. Dalam cara lain, ia juga dipanggil perkataan pemproses kata ( Word Status Processor - disingkat PSW). Tidak seperti semua daftar pemproses lain, kandungannya dianggap sepenuhnya, setiap bit dari daftar ciri mempunyai nama unik dan tujuan yang berasingan. Antara ciri-ciri bagi contoh itu boleh dikenalpasti disebut tanda sifar (tanda hasil sifar). Sekiranya hasil daripada arahan mana-mana hasilnya adalah sifar, maka pemproses boleh "belajar" mengenainya dengan menganalisis sedikit ciri-ciri ini.

Daftar pemproses adalah memori yang sangat cepat (lebih cepat daripada ingatan cache), kerana ia berada di sekitar segera inti pemprosesan dan berjalan pada frekuensi jam bas dalaman pemproses.

Similar articles

 

 

 

 

Trending Now

 

 

 

 

Newest

Copyright © 2018 ms.atomiyme.com. Theme powered by WordPress.