PerniagaanPertanian

Tompok putih pada daun timun: apakah ada sebab untuk dibimbangkan?

Penanaman timun sering disertai dengan beberapa masalah, kerana tumbuhan dan buahnya sendiri boleh dimakan oleh pelbagai jenis perosak, penyakit kulat, jangkitan virus atau bakteria. Antara sebab-sebab utama pakar, sebagai peraturan, panggil penjagaan yang tidak sepatutnya sayur-sayuran ini. Contohnya, dari kelembapan yang meningkat terdapat reput putih, anthracnose, cendawan serbuk, akar mulai membusuk. Tetapi kelembapan rendah menyumbang kepada pembangunan labah - labah labah - labah. Di samping itu, mereka sering dipengaruhi oleh aphid melon. Dalam kes ini, penyakit boleh secara aktif berkembang di kedua-dua tertutup dan terbuka.

Jika anda melihat bintik-bintik putih di daun timun, maka tahu bahawa ia boleh menjadi penyakit virus atau kulat. Jadi, sebagai contoh, mosaik putih hanya memberi kesan kepada tumbuh-tumbuhan rumah hijau: dalam penyakit ini pada daun timun jelas membezakan bintik-bintik bentuk bintang. Dengan perkembangan penyakit ini, seluruh daun boleh menjadi putih, hanya urat hijau yang akan kekal di atasnya. Buah-buahan hampir tidak terbentuk, dan jika mereka membesar, mereka kelihatan sangat buruk: kebanyakannya kecil dan tuberculosis. Di samping itu, timun memperoleh warna pelik, yang terdiri daripada kumpulan kuning dan putih. Jika anda melihat perkembangan penyakit timun di dalam rumah hijau, foto buah-buahan yang terjejas, yang dibentangkan dalam artikel itu, anda pasti tidak akan campur tangan. Ini akan membantu anda mengenal pasti penyakit pada masa akan datang dan untuk masa yang lama untuk mengingati gejala pertama.

Melihat bintik-bintik putih yang diterangkan pada daun timun, jangan tunggu sehingga tumbuhan mula berbuah, lebih baik untuk segera memusnahkannya. Sudah tentu, sukar untuk memerangi penyakit virus ini, kerana pertama anda perlu membasmi keseluruhan inventori, bekas dan alat dengan penyelesaian 5% kalium permanganat. Selebihnya langkah-langkah kawalan adalah pencegahan: untuk pembenihan lebih baik untuk mengambil 2-3 biji musim panas, yang direndam dalam penyelesaian menguatkan khusus. Jangan lupa tentang putaran tanaman di rumah hijau, anda harus merawat tanah sebelum menyemai.

Tetapi bintik-bintik putih pada daun timun boleh menjadi tanda labah-labah labah-labah: dalam kes ini mereka kelihatan seperti titik-titik yang akhirnya menyebabkan pengeringan daun yang terkena. Di bahagian bawah daun anda akan mencari web labah-labah yang tidak dapat dilihat dengan jelas. Untuk menghilangkan hama labah-labah, anda perlu mengumpul semua daun yang terkena dan membakarnya. Di samping itu, tumbuh-tumbuhan mesti dirawat dengan bahan kimia khas - insektisida. Dan kemudian berhati-hati memantau bahawa tidak ada rumput di sekitar mereka.

Tetapi jika anda perhatikan retak yang berwarna kecoklatan dan putih pada daun timun, maka ini adalah ascocytosis. Dengan penyakit ini , timun menjadi seperti direbus, selepas beberapa saat ia boleh menjadi hitam dan layu. Jangkitan ini menjejaskan tumbuh-tumbuhan yang lemah, pembangunannya dipromosikan oleh udara yang lembap, dan agen penyebabnya dapat bertahan dalam tanah, benih, dan dalam sisa tumbuhan yang tidak dituai.

Di samping itu, timun anda boleh dipengaruhi oleh cendawan serbuk - ia menunjukkan bintik putih pada daun. Dari masa ke masa, seluruh permukaan mereka menjadi tertutup oleh mekar yang membawa kepada kematian pucuk dan batang muda.

Sekiranya anda membuat keputusan untuk melibatkan diri dalam sayur-sayuran yang tumbuh di kawasan tertutup atau terbuka, lebih baik mengetahui terlebih dahulu semua jenis penyakit timun. Dan perjuangan menentang mereka (gambar sebelum dan selepas dapat mengesahkan keberkesanan kelakuannya), dengan cara itu, boleh menjadi agak berjaya jika anda memeriksa tumbuh-tumbuhan setiap hari, kerap memprosesnya dan mengeluarkan pucuk yang terkena.

Similar articles

 

 

 

 

Trending Now

 

 

 

 

Newest

Copyright © 2018 ms.atomiyme.com. Theme powered by WordPress.